Dnes počas práce vyskočila na mňa reklama. Pekná blúzka. Dosť drahá. Nevadí. Vyzerala by som v nej ako Bohyňa. Bože takú chcem. Klikla som na reklamný odkaz. Vošla som do online priestoru internetového obchodu. Všetko ladilo. Pekný web. Fakt. Tovar však o ničom. Dobre pofotené „handry“ za veľa peňazí. Blúzku pre Bohyňu som hľadala asi 10 minút. Nenašla som ju. Úplne ma to vyviedlo z miery. Až tak, že som tam zavolala. Výsledok? Mojim krížovým výsluchom som zistila, že takú blúzku nemali, nemajú a asi ani nebudú mať. Slúži ako „nachytávka“. Nuž…dala som si túto stránku na zoznam eshopov, kde už nikdy nevojdem a nenakúpim. A zamyslela som sa. Vedia v tom eshope kto je ich cieľovka? Vedia komu sa prihovárajú? Kto je ich „persona“?
Ako by to mohlo vyzerať v ideálnom svete?
- Drahú blúzku si kúpi zaneprázdnená manažérka, bankárka, lekárka. Kúpi si ju, lebo ju potrebuje a má na ňu. To čo nemá, je čas. Ak nenájde čo hľadala, len ťažko sa bude hrabať v stránkach a podstránkach vášho webu. Odíde. Nenakúpi.
Zahromží. Stratila čas. Hore uvedený prístup je preto veľmi zlý, ba až naivný.
- Je možné, ak by bol eshop nastavený správne, že si daná manažérka kúpi niečo iné. Musela by však dostať na obrazovku svojho zariadenia niečo veľmi podobné. Na obrazovke by sa mohla zobraziť blúzka pre Bohyňu – tento tovar už nemáme, ale našli sme pre vás niečo lepšie – tri konkrétne blúzky. V takomto prípade je predpoklad, že nastane u nej ochota kliknúť ešte na tri ďalšie blúzky. A možno nakúpi. V každom prípade nestratí čas a nebude nahnevaná.
- Ďalšia z možností je, že sa klientka po odkliknutí dostane na podstránku, ktorá ju poinformuje, že túto blúzku teraz nemajú, ale ak zanechá kontakt, ihneď ak bude na sklade, príde jej avízo do mailu. Takto firma získa kontakt a možnosť ponúknuť konkrétny tovar konkrétnej osobe. Alebo podobný tovar.
Reklama na „nezaplatenie“?
Na princípe nachytávok dnes funguje veľké množstvo eshopov. Je to krátkozraké videnie predaja v online priestore. Nejde iba o aktuálny hnev manažérky, ktorá chcela blúzku pre Bohyňu. Zlé referencie sa šíria rýchlejšie ako tie dobré. Ak si eshop zaplatí reklamu a získa nahnevaného „neklienta“, tak ďalším bonusom môže byť napríklad príspevok na sociálnej sieti, kde klientka pozdieľa svoju zlú skúsenosť. A to je potom platená reklama na „nezaplatenie“.
Rada na záver
Ak zostavujete svoj eshop a premýšľate nad platenou reklamou ( PPC, Facebook, Instagram…), dajte si záležať na správnej definícii „persón“ a skúste sa na svoju ponuku pozrieť očami klienta. V prípade predaja luxusného tovaru je vašim klientom osoba, ktorá má peniaze a nemá čas. Potrebuje dostať konkrétny tovar rýchlo. Zavádzať potenciálneho kupujúceho ilustračnými obrázkami je prešľap. Väčší ako by ste si mysleli.
Martina Valachová